23.08.2018
Tagi: exit tax, Minister Finansów
EXIT TAX. Jak może wyglądać w Polsce?
Na wprowadzenie podatku exit tax zostało już niewiele czasu, a Ministerstwo Finansów wciąż nie opublikowało projektu ustawy. Informowaliśmy o tym w poprzednim wpisie. Mając to na uwadze postanowiliśmy przybliżyć wynikające z dyrektywy ATAD podstawowe zasady exit tax. Zasady, które ministerstwo będzie musiał uwzględnić w projekcie ustawy.
Przepisy Dyrektywy ATAD określają konkretne przypadki, w których państwo członkowskie może wymagać od podatników zapłaty podatku od wyjścia.
Podatkiem tym będą objęci jedyni ci podatnicy, którzy:
- przeniosą aktywa ze swojej siedziby głównej do stałego zakładu w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim,
- przeniosą aktywa ze swojego stałego zakładu w państwie członkowskim do swojej siedziby głównej lub innego stałego zakładu w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim,
- przeniosą swoją rezydencję podatkową do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego,
- przeniosą działalność gospodarczą prowadzoną przez swój stały zakład z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego
jeżeli państwo, z którego aktywa są przenoszone utraci prawo do ich opodatkowania ze względu na ich przeniesienie.
Przepisy Dyrektywy a ocena MF.
Jak już wspominaliśmy, przepisy dyrektyw nakładają obowiązek wprowadzenia exit tax jedynie w stosunku do osób prawnych. Jednak w ocenie Ministerstwa Finansów podatkiem tym powinny być również objęte osoby fizyczne, jednakże w ich przypadku ministerstwo zamierza wprowadzić próg zwolnienia z podatku w wysokości 2.000.000 zł. Proponowany przez Ministerstwo próg na tle innych państw sprawia wrażenie relatywnie niskiego. W innych krajach, których wprowadzono już exit tax próg jest znacznie wyższy, np. we Francji wynosi on 800.000 euro, a w Hiszpanii nawet 1.000.000-4.000.000.
Dyrektywa przewiduje również sytuacje, w których nie wystąpi opodatkowanie podatkiem od wyjścia. Na przykład w sytuacji krótkotrwałego przeniesienia aktywów za granicę, o ile te powrócą do państwa podmiotu przenoszącego przed upływem 12 miesięcy i należy się spodziewać, iż również to zwolnienie znajdzie się w polskiej wersji podatku.
W ww. dyrektywie podstawa wymiaru podatku została określona jako wartość rynkowa przenoszonych aktywów w momencie ich przeniesienia, pomniejszona o ich wartość dla celów podatkowych. Przy czym przez wartość rynkową należy rozumieć kwotę, za jaką dany składnik aktywów mógłby być wymieniony lub wzajemne zobowiązania uregulowane w drodze bezpośredniej transakcji zawieranej dobrowolnie pomiędzy kupującymi a sprzedającymi, którzy nie są ze sobą powiązani. Ministerstwo jednak nie przedstawiło szerszych informacji na ten temat.
Stawka exit tax.
W wielu państwach członkowskich stawka podatku od wyjścia odpowiada stawce, jaką te państwa nakładają na zyski ze zbycia składników majątku. Tymczasem z informacji pojawiających się w ostatnich dniach w prasie, wynika iż Ministerstwo przewiduje wprowadzenie odrębnych stawek dla osób prawnych i fizycznych. W przypadku spółek kapitałowych stawka ta będzie wynosić 19%. Z kolei w przypadku przenoszenia aktywów finansowych (udziałów, akcji, papierów wartościowych, instrumentów pochodnych etc.) przez osoby fizyczne stawka podstawowa będzie wynosić 3% natomiast zaostrzona została ustalona na poziomie 19%.
Ministerstwo zapowiada możliwość rozłożenia na raty podatku (np. 5 lat) co należy uznać za zgodne z postanowieniami art. 5 ust. 2 Dyrektywy ATAD, jednak w takim przypadku trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty odsetek. Nawet jeżeli kwestia odsetek nie zostanie uregulowana wprost w nowelizacji, trzeba pamiętać o zasadach wynikających z ordynacji podatkowej.