16.01.2019

Tagi:

Raportowanie schematów podatkowych (MDR) – obowiązek od 01.01.2019r.

Ustawa wprowadzająca obowiązek raportowania schematów podatkowych w Polsce wynika z implementacji dyrektywy Rady UE 2018/822 z dnia 25.05.2018r. Dyrektywa zmieniła wcześniejszą nr 2011/16/UE w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (DAC6).

 

Zasady raportowania

 

Polski ustawodawca  zakreśli niestety szerszy zakres raportowania w porównaniu z dyrektywą DAC6. Definicja podlegających zgłaszaniu uzgodnień obejmuje bowiem inne, niż tylko transgraniczne schematy podatkowe, czyli również schematy krajowe. Dodatkowo, poszerzony został zakres schematów objętych regulacjami, gdyż w odniesieniu do schematów krajowych, raportowaniu podlegają także schematy obejmujące podatek VAT.

Krajowe regulacje dotyczące MDR przyspieszają znacznie datę wejścia w życie nowych przepisów, bo już od 01.01.2019r., a nie jak wskazano w DAC6 od 01.07.2019r. Podobnie jak w dyrektywie raportowanie będzie dotyczyło schematów transgranicznych, w których pierwszy etap realizacji nastąpi po 25.06.2018r.

Polskie przepisy zawierają również rozszerzony katalog 24 cech rozpoznawczych wskazujących na potencjalne zastosowanie danego schematu podatkowego do agresywnej optymalizacji podatkowej. Dyrektywa DAC6 zawiera tylko 15 takich cech. W celu ustalenia obowiązku raportowaniu schematu należy stwierdzić wystąpienie kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej albo cechy szczególnej oraz innej cechy szczególnej – wymienionych enumeratywnie w przepisach.

W przepisach odnoszących się do raportowania schematów jest mowa o trzech podmiotach, których może dotyczyć obowiązek przekazywania informacjo o schematach.

Promotor, to podmiot doradzający klientowi (doradca podatkowy, adwokat), który w zakresie podejmowanych czynności opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza  wdrożeniem uzgodnienia. Nie są promotorami tzw. doradcy wewnętrzni np. zatrudnieni na podstawie umowę o pracę, którzy podejmują czynności wyłącznie na potrzeby pracodawcy.                     

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że udostepnienie oraz wdrożenie schematu podatkowego obejmuje również przekazanie przez promotora korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu.

Korzystający, to podmiot, któremu uzgodnienie podatkowe jest przede wszystkim udostępniane lub wdrażane.  

Wspomagający, to podmiot (biegły rewident, księgowy, notariusz, dyrektor finansowy) który podjął się udzielać bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób pomocy, wsparcia  lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostepnienia lub nadzorowania wdrożenia.

Uzupełnić trzeba, że przez uzgodnienie, o którym mowa wyżej rozumie czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedną stroną jest podatnikiem lub które mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Określenie „czynność” dotyczy zarówno czynności prawnych, czynności faktycznych (np. rozmowa korzystającego z promotorem lub wspomagającym) i związanych np. z wyborem formy opodatkowania).          

                  

Zakres raportowania

 

Obowiązek raportowania dotyczy:

  • transgranicznych schematów podatkowych, w odniesieniu do których pierwsze działanie związane z ich realizacją wykonano po 25.06.2018r.,
  • krajowych schematów podatkowych, w przypadku których pierwsze działanie zostało wykonane po 01.11.2018r.

W drugim przypadku, w odniesieniu do schematów krajowych obowiązek zgłaszania schematów został przesunięty do 30.06.2019r.

Obowiązek raportowania schematów podatkowych wdrożonych lub udostępnionych po 01.01.2019r. powstaje w ciągu 30 dni od daty wdrożenia lub udostępnienia.

 

Obowiązki korzystającego

 

Korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym jeżeli:

  • promotor udostępniający korzystającemu uzgodnienie nie wypełnił obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym,
  • promotor nie poinformował korzystającego o nadaniu schematu numeru schematu podatkowego (NSP)
  • korzystający nie zwolnił promotora z zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej.

Termin do przekazania powyższych informacji do Szefa KAS wynosi 30 dni:

  • od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
  • od dnia dokonanej pierwszej czynności związanej z wdrożeniem schematu podatkowego

–    w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Wynika z tego, że obowiązek informacyjny korzystającego powstanie dopiero w przypadku jego niespełnienia przez promotora.

Nasza kancelaria dokonując uzgodnień w zakresie schematu podatkowego zwalnia w całości korzystającego z obowiązku raportowania o schemacie i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Sankcje

 

Brak zgłoszenia schematu podatkowego lub inna niezgodność z regulacjami w tym zakresie może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi:

  • do 10 mln zł – w odniesieniu do podmiotu będącego promotorem,
  • do 20 mln zł – w przypadku osób odpowiedzialnych za dokonanie zgłoszenia.

Dodać należy, że podmioty, których przychody lub koszty przekraczają kwotę 8 mln zł w poprzednim roku  podatkowym, mogą zostać zobowiązani do wprowadzenia wewnętrznej procedury dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy UE, po groźbą kary finansowej do 2 mln zł.

 

Rola kancelarii

 

Przedstawione ogólnie regulacje prawne dotyczące raportowania schematów podatków są skomplikowane. Nasuwa się więc pytanie, czy jesteś przygotowany do wypełnienia nowych obowiązków ? Czy posiadasz odpowiednia kadrę ? Czy samodzielnie przygotujesz wewnętrzną procedurę raportowania o schematach podatkowych ?

Kancelaria Mariański Group jest przygotowana do pełnienia funkcji promotora schematów podatkowych ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami. Po pierwsze, posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie dokonywania uzgodnień objętych schematami podatkowymi. Po drugie, opracowała wewnętrzne procedury raportowania schematów podatkowych do natychmiastowego wdrożenia u podmiotów korzystających z uzgodnień podatkowych. Po trzecie, zwalnia korzystającego z obowiązku raportowania schematów podatków i samodzielnie przekazuje informacje do Szefa KAS.

 

Podsumowując

Polskie regulacje dotyczące MDR są wysoce nieprecyzyjne i niejasne. Nie ma żadnej praktyki, ani tym bardziej oficjalnych wytycznych. Minister Finansów po raz kolejny zaskakuje podatników i profesjonalnych doradców, nakładając tak poważny obowiązek, w zasadzie bez żadnych konsultacji i uzgodnień. A na pewno odrzucając bez głębszej refleksji wszystkie propozycje zmian i konstruktywną krytykę. Podstawowy problem interpretacyjny dotyczy, który podmiot ma status promotora, jakie ustalenia należy raportować oraz, czy pośrednik ma obowiązek zbadania także innych umów, niż z te, które dostarczył podatnik.