kontrolapodatkowa.pl

Twój przyjaciel w sporze z fiskusem

2.08.2024

Tagi: ,

#MiejKontrolęNadKontrolą – czy szybka kontrola wróży sukces podatnika?

Każdy przedsiębiorca, do którego drzwi zapuka fiskus z kontrolą, ma jedno życzenie: żeby wizyta urzędników nie potrwała długo. Weryfikacja dokumentów oznacza szereg niedogodności dla podatnika – utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej, ponieważ koniecznym staje się zaangażowanie dodatkowych pracowników w proces przygotowania dokumentów, a także zwyczajnie angażuje czas przedsiębiorcy i jego energię. Im szybciej więc kontrolujący pożegnają przedsiębiorcę, tym lepiej z perspektywy organizacji pracy. Tylko czy szybka kontrola zwiastuje sukces podatnika w starciu z organem?

 

Czas trwania kontroli wynika z przepisów

 

Przepisy prawa regulują czas trwania kontroli w danym roku, który został zróżnicowany w zależności od wielkości prowadzonego przedsiębiorstwa. Dla mikroprzedsiębiorcy jest to okres 12 dni roboczych, dla małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych, dla średnich podmiotów – 24 dni roboczych, zaś dla pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych. Kontrola celno-skarbowa z kolei powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia.

Wydawać by się mogło, że z tego powodu kontrole nie mogą stanowić nadmiernego obciążenia. Ustawodawca dopuszcza jednak przedłużenie przez organ kontroli z jednoczesnym obowiązkiem zawiadomienia o tym fakcie na piśmie kontrolowanego. Wystarczy podanie ogólnikowego powodu i organ podatkowy może prowadzić czynności dalej. Przepisy nie regulują bowiem jakie przyczyny mogą uzasadniać opóźnienie wydania protokołu (wyniku) kontroli.

 

Szybko i dokładnie – narzędzia przyspieszające działania organów

 

W czasach, kiedy organy podatkowe rozpoczynając kontrolę nie wiedziały czego się spodziewać w dokumentach, a ich działania faktycznie nastawione były na weryfikację rozliczeń, wystawanie postanowień o wydłużeniu kontroli było na porządku dziennym. Obecnie jednak organy podatkowe dysponują szeregiem informacji o podatnikach w formie elektronicznej. Składanie deklaracji przez systemy informatyczne, przesyłanie plików JPK VAT, zgłaszanie nabycia majątku, a także dostęp do danych podatników z innych urzędów powoduje, że analizy prowadzone przed wszczęciem kontroli w celu wytypowania nieprawidłowości są dokładniejsze. Dzięki temu kontrolujący rozpoczynając weryfikację dokumentów nie tyle szukają błędów, co starają się potwierdzić te zdiagnozowane już na podstawie systemów informatycznych. Z tego względu w ciągu ostatnich kilku lat znacząco wzrosła ilość przeprowadzonych i zakończonych stwierdzeniem uszczuplenia podatkowego kontroli.

Dlatego też, jeżeli kontrolujący żądają wybiórczych dokumentów, a gdy je uzyskają to kończą kontrolę to znaczy, że ich działania miały na celu potwierdzenie tez postawionych już na etapie czynności analitycznych. Tym samym – im szybciej się to stanie, tym większe są szanse, że nieprawidłowości te zostały potwierdzone. Niestety więc, sprawne działanie organów podatkowych nie oznacza poprawy organizacji struktur KAS, lecz o zmianie mechanizmu prowadzenia kontroli na niekorzyść podatnika.

 

Podsumowanie

 

Sprawne prowadzenie kontroli przez organy podatkowe nie oznacza, że nie stwierdzono nieprawidłowości w dokumentach przedsiębiorcy. Kontrolujący, dzięki szerokiemu wykorzystaniu systemów informatycznych, są w stanie określić jakie błędy popełnił podatnik zanim jeszcze wręczą upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Z tego względu protokoły kontroli po szybkich kontrolach – ku zaskoczeniu podatników – stwierdzają uszczuplenia podatkowe.