17.07.2018
Tagi: VAT
Należyta staranność – metodyka w zakresie oceny jej dochowania cz. 1
W wyniku zakończonych konsultacji społecznych, 25 kwietnia 2018 r. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa opublikowały „Metodykę w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych”. Ma ona być wskazówką dla urzędników skarbowych w ocenianiu przez nich czy przedsiębiorcy dochowali należytej staranności w weryfikowaniu rzetelności swoich kontrahentów.
Jak wynika z komunikatu zamieszczonego na stronie Ministerstwa Finansów, celem „Metodyki” jest wprowadzenie wspólnych wskazówek oceny dochowania należytej staranności, zwiększenia pewności obrotu oraz wskazanie co podatnik powinien badać w pierwszej kolejności, by rzetelnie weryfikować swoich kontrahentów. W założeniu twórców, podejmowanie działań opisanych w „Metodyce” ma zwiększyć prawdopodobieństwo dochowania przez podatnika należytej staranności. Na dwunastu stronach dokumentu zawarto opisy licznych działań, które powinien podjąć podatnik.
Należyta staranność – etapy
Ministerstwo przewiduje dwa etapy oceny dochowania należytej staranności przez podatnika podczas weryfikowania swoich kontrahentów przed rozpoczęciem z nimi współpracy, tj.
- Analiza kryteriów formalnych
- Analiza kryteriów transakcyjnych
Formalny status kontrahenta.
Z zaleceń wskazanych we wspomnianym dokumencie wynika, iż organy podatkowe w pierwszej kolejności powinny zwracać uwagę na to czy podatnik sprawdził formalny status swojego kontrahenta. Przed nawiązaniem współpracy z nowym kontrahentem podatnik powinien zatem sprawdzić czy:
- jest on zarejestrowany w KRS lub CEIDG,
- jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,
- jest wpisany na listę Szefa KAS-u jako podmiot wykreślony z rejestru VAT,
- posiada stosowne koncesje lub zezwolenia dotyczące obrotu towarami, które będą przedmiotem transakcji (podatnik powinien poprosić o kopie koncesji/zezwoleń)
- osoby podpisujące umowę z podatnikiem są umocowane do działania w imieniu kontrahenta.
W dalszej części „Metodyki” wskazano przykładowe kryteria dotyczące okoliczności przeprowadzenia transakcji, które mogą sugerować podatnikowi, iż ten bierze udział w oszustwie.
W ocenie ministerstwa wątpliwości podatnika powinno budzić m.in.:
- przeprowadzenie transakcji bez ryzyka gospodarczego (np. w przypadku gdy kontrahent wskazuje podatnikowi potencjalnego nabywcę towarów),
- dokonywanie płatności gotówką lub korzystanie z obniżek ceny w przypadku płatności gotówką, gdy wartość transakcji przekracza 15.000 zł,
- dokonywanie płatności na dwa odrębne rachunki bankowe, rachunek podmiotu trzeciego lub rachunek zagraniczny,
- sytuacja, w której cena oferowanego produktu przez kontrahenta odbiega znacząco od ceny rynkowej (bez ekonomicznego uzasadnienia),
- brak oznak prowadzenia działalności w miejscu siedziby kontrahenta,
- niski kapitał zakładowy kontrahenta będącego spółką kapitałową w porównaniu z wartością dokonywanych transakcji,
- krótki termin płatności (odbiegający od terminów płatności oferowanych przez innych dostawców podatnika),
- oferowanie przez kontrahenta towarów należących do innej branży, niż ta w której kontrahent działał (np. firma zajmująca się handlem produktami kosmetycznymi rozpoczyna hurtowy handel elektroniką czy paliwem),
- brak zaplecza organizacyjno-technicznego odpowiedniego do rodzaju i skali prowadzonej działalności gospodarczej,
- brak strony internetowej z informacjami odpowiednimi do skali prowadzonej działalności (mimo, że jest to powszechnie przyjęte w branży).
współautor: Łukasz Porada