9.06.2017

Urząd skarbowy nie zatrzyma zwrotu VAT, jeżeli nie wdroży odpowiedniej procedury

18 maja bieżącego roku zapadł istotny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie zatrzymania zwrotu VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, urząd skarbowy może przedłużyć termin zwrotu podatku VAT, jeżeli najpierw zamierza sprawdzić jego zasadność. Naczelny Sąd Administracyjny uznał w ww. wyroku, że weryfikacja zagranicznego kontrahenta w ramach czynności sprawdzających nie uzasadnia przedłużenia terminu zwrotu VAT (sygn. I FSK 201/17).

W sprawie której dotyczył wyrok fiskus po otrzymaniu od podatnika dokumentów związanych z rozliczeniem faktur, wystąpił o wysłanie do austriackiej administracji podatkowej wniosków SCAC dotyczących spółki z siedzibą w Austrii w celu zbadania transakcji. Urząd skarbowy nie wszczął przy tym żadnej procedury – ani kontroli podatkowej, ani postępowania podatkowego.

W efekcie rozważań sąd w ww. wyroku stanął na stanowisku, że kontrola tzw. “krzyżowa” dopuszczalna jest tylko w ramach prowadzonego wobec podatnika postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, ale nie poza nimi. Nie ma więc podstaw prawnych w ramach jedynie czynności sprawdzających określonych w dziale V Ordynacji podatkowej, bez wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, do żądania od kontrahentów podatnika dokumentów w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego daje podatnikom silny oręż w walce z nieuzasadnionym przetrzymywaniem podatku VAT przez fiskusa. Warto kontrolować, czy działania urzędu skarbowego mieszczą się w zakresie uprawnień przyznanych im przez przepisy ustaw podatkowych. Może się okazać, że urzędnicy nieprawidłowo wstrzymują zwrot VAT.