8.10.2018
Tagi:
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia w rozumieniu uchwały 7 sędziów NSA – I FPS 1/18
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia powoduje, że termin przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega wydłużeniu na czas trwania przeszkody, która stała się przyczyną jego zawieszenia. Z charakteru tej instytucji wynika więc, że w przypadku ustania okoliczności związanych z zawieszeniem terminu, termin przedawniania biegnie dalej. Należy tym samym odróżnić zawieszenie od przerwania biegu terminu przedawniania, który prowadzi z kolei do tego, że raz przerwany termin po zaistnieniu okoliczności uzasadniającej jego przerwanie biegnie na nowo.
Podstawa prawna budząca wątpliwości
Zgodnie z art. 70 § 6 pkt 1 OP, bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.
Jednocześnie art. 70c OP stanowi, iż organ podatkowy właściwy w sprawie zobowiązania podatkowego, z którego niewykonaniem wiąże się podejrzenie popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, zawiadamia podatnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku, o którym mowa w art. 70 § 6 pkt 1, najpóźniej z upływem terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 70 § 1, oraz o rozpoczęciu lub dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.
Na tle tych dwóch norm prawnych narosły spory tak dalekosiężne i rzutujące tak poważnie na sytuację wszystkich podatników, że Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się wypowiedzieć w zakresie relacji tych przepisów w kontekście ich stosowania przez organy podatkowe.
Spór
Część orzecznictwa wskazywało, że samo przywołanie w treści zawiadomienia jedynie art. 70 § 6 pkt 1 OP, bez wskazania (skonkretyzowania) informacji wynikających z normy tego przepisu, nie może być uznane za wystarczające.
Z kolei w innych wyrokach NSA miał zgoła odmienne zapatrywanie, wskazując, że dla wywołania skutku zawieszenia biegu terminu przedawnienia wystarczające jest przywołanie w zawiadomieniu podatnika art. 70 § 6 pkt 1 OP, bez konieczności informowania o jego treści.
Stanowisko NSA
Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2018 r., sygn. akt I FPS 1/18 – zawiadomienie podatnika dokonane na podstawie art. 70c OP informujące, że z określonym co do daty dniem, na skutek przesłanki z art. 70 § 6 pkt 1 OP nastąpiło zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego podatnika za wskazany okres rozliczeniowy, jest wystarczające do stwierdzenia, że nastąpiło zawieszenie biegu terminu przedawnienia tego zobowiązania na podstawie art. 70 § 6 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy.